Martijn Meijer

Afdelingshoofd Maritieme Constructies

‘Mijn loopbaan bij BAM staat in het teken van afwisseling. Na mijn studie Civiele Techniek ben ik gestart bij de afdeling Kustwaterbouw van Delta Marine Consultants (DMC), nu onderdeel van BAM. Ik wilde graag werken bij een innovatief en internationaal bedrijf. Een bedrijf dat ook out-of-the-box kan denken en niet alleen standaard oplossingen biedt. Innovatieve oplossingen zoals de Maeslantkering bij Hoek van Holland en de stormvloedkering Ramspol spreken mij enorm aan. Toen ik ontdekte dat DMC de ontwerper van deze bouwwerken is was ik ervan overtuigd dat ik hier aan de slag wilde gaan. En dat lukte!’

Internationaal

‘Na vier jaar werkervaring vanuit Nederland kreeg ik de mogelijkheid om in onze vestiging in Singapore een afdeling Kustwaterbouwkunde op te zetten. Het buitenland trok me erg aan, dus ik greep deze kans met beide handen aan. Ik verhuisde naar Singapore, zette de nieuwe afdeling op en pakte met mijn nieuwe team vele interessante ontwerpprojecten in dit deel van de wereld op. Na het vertrek van de vestigingsmanager nam ik die rol ook tijdelijk op mij. Een enorme kans om mij verder te ontwikkelen op leidinggevend en persoonlijk gebied. In deze periode heb ik veel geleerd en heel veel nieuwe vrienden gemaakt.’

Technisch uitdagend

‘Vanuit Singapore heb ik onder anderen gewerkt aan het project Vale Iron Ore Jetty in Maleisië. De bouw van een grote ijzerertssteiger in vrij diep water en met vele uitdagingen. Ik ben trots op dit project vanwege de enorme schaal en omdat we dit uitdagende project ondanks de technische uitdagingen op tijd en succesvol hebben afgerond. Tijdens de uitvoering zijn wij met het ontwerpteam ter plekke wezen kijken. Met open mond keken we naar de enorme afmetingen van de constructie elementen. We hadden geen besef hoe groots dit eigenlijk is, maar het gevoel van schaal veranderde op het moment dat het eerste megaschip er afmeerde.’

Innovatie

‘Een ander project waarop ik bijzonder trots ben is de PNG-LNG steiger in Papoea-Nieuw-Guinea. Vanaf de conceptfase en de eerste studies tot en met de uitvoering hebben we dit project ontworpen en begeleid. Bij het ontwerp hebben we vooral heel goed nagedacht hoé we de steiger het beste kunnen bouwen. Speciaal hiervoor hebben we een hulpconstructie, de Cantilever Bridge, bedacht. Dit is in feite een machine die de steiger vanaf de kant het water inbouwt zonder drijvend materieel. Hierdoor leverden we dit project twee maanden eerder op en, veel belangrijker, met minimale impact op het milieu. Door dit succes hebben we aansluitend twee grote projecten in West- en Noord-Australië op dezelfde manier gebouwd. Dat is natuurlijk helemaal mooi!’

Bredere ontwikkeling

‘Vier jaar later was het tijd om weer terug te keren naar Nederland. Ik ging aan de slag als ontwerpleider bij de afdeling Maritieme Constructies, omdat ik me graag breder wil ontwikkelen in dit werkveld. Wij werken aan projecten die in, op of bij het water worden gebouwd. Zeesluizen IJmuiden en Terneuzen, de Afsluitdijk, de Femernbelttunnel in Denemarken, een kademuur op het schiereiland van Antarctica, de uitbreiding van een landingsbaan op London City Airport en een nieuwe kademuur in Canada. Zomaar een aantal projecten waaraan wij werken. Niet alleen in Nederland, maar vaak ook voor de internationale markt in samenwerking met andere BAM-bedrijven. Door lokale regelgeving en standaarden, maar ook fenomenen die wij in Nederland niet kennen, zoals tsunami’s, zware aardbevingen, hele lastige grondcondities en heftige golfklimaten, is dit werk extra uitdagend.’

Prima doorgroeimogelijkheden

‘Vorig jaar werd ik gevraagd om afdelingshoofd te worden van de afdeling Maritieme Constructies. Nooit gedacht dat dit zo snel terug in Nederland zou gebeuren, maar wel weer een hele leuke kans voor mij. Dat typeert werken bij BAM. Je krijgt alle kansen en als je je ambities uitspreekt, is er veel mogelijk. BAM biedt ook ter ondersteuning trainingen aan, op leidinggevend en technisch inhoudelijk gebied. Er is ook een sterk projectmanagement programma waar je samen met internationale BAM-collega’s aan de slag gaat met problemen uit de praktijk. Inmiddels werk ik al bijna 12,5 jaar voor mijn eerste werkgever BAM. In die periode heb ik enorm veel interessante projecten gedaan, veel geleerd en leuke dingen meegemaakt. Ik heb er vertrouwen in dat er nog veel mooie projecten in de toekomst op mijn pad zullen komen.’