Maurice Hol

Ontwerpleider Civiele Techniek

‘Als kind was ik al geïntrigeerd door grote waterbouwkundige en infrastructurele werken. Met mijn ouders reed ik regelmatig over de Zeelandbrug en zag ik de deltawerken langzaamaan tot stand komen. Ik was gefascineerd door de grootsheid en de complexiteit van dit soort bouwwerken. Het is dus niet vreemd dat ik heb gekozen voor een studie Civiele Techniek en direct vanuit de schoolbank bij BAM ben gaan werken. ‘

Dicht op de uitvoering

‘Ik ben zo’n twintig jaar geleden begonnen als tekenaar/constructeur, en vervolgens via de functie (senior) constructeur doorgegroeid naar ontwerpleider. Wat ik zo interessant vind aan het ontwerpvak binnen zo’n groot en veelzijdig bedrijf als BAM, is dat je dicht op de uitvoering zit. Vanaf het begin tot aan het einde ben je binnen BAM nauw betrokken bij een project. Je ziet jouw ontwerp buiten stap voor stap in de praktijk tot stand komen. En het is extra bijzonder als zo’n bouwwerk uiteindelijk in gebruik wordt genomen en te zien is wat de maatschappelijke impact is op de omgeving en gebruikers. Regelmatig fiets ik in mijn vrije tijd en vaak rijd ik dan langs de A4. Even één van ‘mijn’ projecten bekijken.‘

Afwisseling

‘De ene dag zit je op kantoor, de andere dag loop je rond op de bouwplaats. Als ontwerpleider ben je de schakel tussen binnen en buiten. Je stuurt je eigen ontwerpteam aan, je voert gesprekken met de opdrachtgever, je ondersteunt de uitvoerende projectleiding, maar je bent ook het aanspreekpunt voor inkoop. Mijn functie is divers en afwisselend. Als ontwerpaanspreekpunt voor de bouwplaats, is de druk vanuit het project is soms best hoog. Als de uitvoering ter plekke een probleem heeft, is een snelle oplossing nodig, omdat ze anders niet verder kunnen. Ook overzicht hebben is belangrijk in mijn functie. Tijdens de uitvoering komen er vaak nieuwe vragen of extra verzoeken binnen. Dat is lastig voor de planning, maar je wilt natuurlijk ook een tevreden opdrachtgever.’

Mijn trots

‘In die twintig jaar bij BAM heb ik meegewerkt aan verschillende projecten. Op twee daarvan ben ik bijzonder trots. Mijn eerste project was de bouw van de Sophiaspoortunnel (onderdeel Betuweroute). Als schoolverlater ging er op deze bouwplaats een hele wereld voor mij open. Daarnaast blijft het project A4 Burgerveen-Leiden mij bij. Een zeer interessant, technisch project met een bijzondere, binnen BAM bedachte techniek: een afgezonken stalen aquaduct. Een huzarenstukje. Grotere projecten spreken mij het meest aan. Op zo’n project werk je doorgaans een paar jaar. Je bouwt binnen het projectteam, vooral als je van begin tot eind aan dit project werkt, zo’n goede band met elkaar op. Je vertrouwt elkaar blindelings en hebt aan een half woord genoeg. Als zo’n team gaat draaien, verloopt de samenwerking perfect en dan moet dit wel een succesvol projectresultaat opleveren.‘

Zonnige toekomst

‘Mijn toekomst bij BAM zie ik rooskleurig. De komende jaren wil ik zeker nog als ontwerpleider aan de slag. Er komen nog genoeg uitdagende projecten aan, waar ik veel van kan leren en mezelf kan ontwikkelen. Op termijn zou ik iets minder met de techniek, en meer met mensen bezig willen zijn. Wellicht komt er nog eens een leidinggevende functie op mijn pad. Dat is het leuke van BAM: als je je ambities kenbaar maakt, dan is er veel mogelijk en probeer je samen met je leidinggevende dit te bewerkstelligen!’