Pantea Boerboom-Rad

Ontwerpleider

Pantea Boerboom-Rad met collegaIn 2005 kwam Pantea Boerboom-Rad vanuit haar opleiding Civiele Techniek bij de Haagse Hoge School bij BAM Infraconsult werken als tekenaar Wegen. Vol enthousiasme ging ze aan de slag op haar eerste project Hanzelijn Nieuweland. Met een paar jaar projectervaring op zak maakte ze al gauw de overstap naar ontwerper Wegen. En nu is ze sinds 2015 als ontwerpleider Wegen aan de slag. Momenteel op een wel heel interessant project, de Rotterdamsebaan met de duurzaamste tunnel van Europa.

Alles aan elkaar

‘Van kleins af aan was ik geïnteresseerd in wegen. Ik groeide op in Iran. Als klein meisje reed ik met mijn vader in de auto. Mijn vader zei: ‘Kijk eens, Pantea, hoe strak deze weg erbij ligt. Deze weg is 50 jaar geleden aangelegd door Duitse ingenieurs’. Zonder enige vorm van onderhoud zag die weg er nog steeds goed uit. Iedereen maakt gebruik van wegen. Er wordt ook dagelijks gesproken over wegen, bijvoorbeeld als er files zijn. Wegen verbinden alles aan elkaar. Dat fascineert mij zeer en daardoor ben ik deze weg ingeslagen en heb ik gekozen voor een technische opleiding.’

Gehele proces

‘Op het moment dat ik afstudeerde, was er een ontwikkeling gaande dat het ontwerp steeds meer richting de uitvoering ging. Dat is de reden dat ik koos te gaan werken bij een bouwonderneming zoals BAM. En dus niet voor een ingenieursbureau, wat tot die tijd nog een logische keuze was. Betrokken zijn bij het gehele proces, van begin tot en met het einde van een project, dat sprak mij aan.’

Dynamisch omgeving

‘Momenteel werk ik op het project de Rotterdamsebaan als ontwerpleider wegen. Een mooi en duurzaam project. In 2015 zijn we gestart met het ontwerp en het project is medio 2020 af. Dit is voor mij een bijzonder project, omdat het ontwerp meer inhoudt dan alleen wegen. Ook het ontwerp van de waterhuishouding is hierin inbegrepen. Normaal gesproken is het ontwerp van de waterhuishouding niet zo uitgebreid en complex als op dit project.

In mijn functie heb ik veel overleg met de opdrachtgever, maar ook veel onderhandelingen met stakeholders. Dit betekent veel praten en iedereen proberen tevreden te stellen, maar daarnaast ook mijn eigen ontwerpproces bewaken. Er liggen nu veel wijzigingsvoorstellen van de opdrachtgever. In een dynamische omgeving zoals Den Haag is het ontwerp eigenlijk nooit klaar. Dit vereist veel meer samenwerking met de uitvoering. Dat is soms best een uitdaging.’

Verbinder

‘In mijn rol stuur ik een team van circa 12 medewerkers aan; van MX’ers, tekenaars,  waterhuishoudkundigen, constructeurs tot aan geotechnici en een landschapsarchitect. Met zijn allen moeten we samen een integraal ontwerp maken. Het leuke aan mijn werk is dat ik iedereen aan elkaar verbind en ervoor zorg dat mensen elkaar begrijpen, zodat het eindresultaat klopt. Daarbij is het handig als je elkaars belangen begrijpt en je collega’s goed kent.‘

Integraliteit

‘Het werk wat ik nu doe vind ik heel leuk. Af en toe werk ik ook aan tenderprojecten, maar ik vind het interessanter om projecten in uitvoering op te pakken. Dat wil ik de komende jaren zeker nog blijven doen. Steeds wel iets meer complexere projecten, zodat ik kan doorgroeien naar integraal ontwerpleider.’